Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Pokój Przyjazny Dziecku i Rodzinie

Pokój Przyjazny Dziecku i Rodzinie

PODSUMOWANIE PROJEKTU PARTNERSKIEGO "ZIELONE ŚWIATŁO" REALIZOWANEGO W OKRESIE OD 01.05.2019r. DO 31.10.2021r.

Gmina Końskie /Miejsko–Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich realizował w okresie od 01.05.2019r. do 31.10.2021r. projekt partnerski pn. „Zielone światło” nr RPSW.09.02.01-26-0001/19.
Projekt realizowano w ramach Osi Priorytetowej 9 Włączenie społeczne i walka z ubóstwem, Działanie 9.2 Ułatwienie dostępu do wysokiej jakości usług społecznych i zdrowotnych, Poddziałanie 9.2.1 Rozwój wysokiej jakości usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 dla Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt prowadzono we współpracy z:
- Powiatem Koneckim/Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Końskich (Lider Projektu);
- Gminą Słupia Konecka/Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Słupi (Partner);
- Fundacją „TUO PORTU” TWOJA BEZPIECZNA PRZYSTAŃ w Kielcach (Partner);
- Gminą Stąporków/ Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Stąporkowie (Partner).
Wartość projektu wynosiła: 3 475 110,00 zł.
W czasie trwania projektu udzielono wsparcia dla 156 osób, w tym : 82 kobiet oraz 74 mężczyzn.

I. LICZBA UCZESTNIKÓW PROJEKTU.

Grupa docelowa

M-GOPS KOŃSKIE

Łącznie – grupa docelowa

Zrekrutowano

i udzielono wsparcia

Łączna liczba uczestników projektu

Wsparcie rodziny w formie poszerzenia oferty PWD

44 dzieci (19 K i 25 M) objętych wsparciem PWD

54 osoby

(24 K i 30 M)

52 dzieci

(22 K i 30 M)

63 osoby

(27 K i 36 M)

10 dzieci (5 K i 5 M) przyjętych w ramach utworzonych w PWD

miejsc interwencyjnych

11 dzieci

(5 K i 6 M)

Wsparcie dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji

opiekuńczo - wychowawczych

36 osób dorosłych (23K,13M) objętych wsparciem AR

80 osób

(47 K i 33 M)

39 osób dorosłych

(25 K i 14 M)

93 osoby

(55 K i 38 M)

44 dzieci (24 K i 20 M) objętych wsparciem AR

54 dzieci

(30 K i 24 M)

ŁĄCZNIE

134 osoby (71 K i 63 M)

156 osób (82 K i 74 M)

STOPIEŃ REALIZACJI – 116,42 % (115,49 % - K i 117,46% - M)



Podczas trwania projektu Gmina Końskie /Miejsko–Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich prowadził wiele działań w ramach dwóch zadań:

– Wsparcia rodziny w formie poszerzenia oferty Placówki Wsparcia Dziennego;

– Wsparcia dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych .

II. DZIAŁANIA PODEJMOWANE W RAMACH PROJEKTU

Działania podejmowane w ramach – Wsparcia rodziny w formie poszerzenia oferty Placówki Wsparcia Dziennego

1. Wykonano remont i adaptację dodatkowych pomieszczeń PWD, które objęły również wykonanie projektu budowlanego oraz zakupienie wyposażenia (m.in. projektor multimedialny, półki, szafy, fotel, biurko, pufy, krzesła,stoliki, tapczanik).

Celem działań było:

- dostosowanie dodatkowych pomieszczeń PWD do standardów pracy z dziećmi i rodziną;

- zwiększenie osobo/miejsc w świetlicy, co umożliwiło przyjmowanie dzieci w ramach utworzonych miejsc interwencyjnych.

2. Zakupiono certyfikowany sprzęt zdrowotno – korekcyjny do nowowyremontowanych pomieszczeń PWD (m.in. orbitek, drabinki ścienne, materace rehabilitacyjne, ławka gimnastyczna, piłki gimnastyczne, taśmy rehabilitacyjne, szarfy, skakanki, poduszki sensoryczne, worki gimnastyczne).

3. Zakupiono 6 laptopów celem wyposażenia PWD oraz 1 laptop celem wyposażenia stanowiska pracy zatrudnionego wychowawcy.

4. Zorganizowano: 6 spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych w sali bankietowej Astoria w Końskich dla 63 dzieci oraz kadry projektu, piknik dla wychowanków PWD w Marcinkowie dla 54 dzieci oraz kadry, oraz 2 – dniową wycieczkę kulturalno – edukacyjną dla wychowanków PWD do Torunia dla 50 dzieci oraz kadry.

Cel działań: zaspokojenie potrzeb społeczno – kulturalno – edukacyjnych poprzez:

- integrację wszystkich uczestników projektu (polepszenie funkcjonowania w sferze społecznej w relacjach rodzic – rodzic, rówieśnik – rówieśnik);

- integrację rodzin i dążenie do poprawy efektywności funkcjonowania rodzin (polepszenie funkcjonowania w sferze rodzinnej w relacjach rodzic – dziecko, dziecko – dziecko);

- promocję wspólnie spędzanego czasu wolnego;

- popularyzację aktywnego spędzania czasu wolnego;

- kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych;

- poznanie tradycji, zabytków kultury i historii naszego kraju.

5. Dokonano: zakupu poczęstunku dla dzieci podczas trwania zajęć w PWD oraz zakupu materiałów niezbędnych do realizacji poszczególnych zajęć i spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych (m.in. gier edukacyjnych, upominków dla uczestników projektu: powerbanków, słuchawek sportowych bezprzewodowych, głośników bezprzewodowych).

6. Ubezpieczono wolontariuszy w związku z prowadzeniem korepetycji.

7. Zatrudniono dodatkowego wychowawcę w PWD (etat).

8. Zrealizowano 830 godzin zajęć dla uczestników projektu, w tym:

* opieka i zajęcia prowadzone przez wychowawcę przyjętego na etat dla 63 osób;

* 312 godzin zajęć z socjoterapii dla dzieci prowadzonych przez 2 socjoterapeutów dla 23 osób.

Celem zajęć było:

- wyposażenie uczestników projektu w kompetencje kluczowe - społeczne i obywatelskie;

- stworzenie dzieciom i młodzieży warunków i doświadczeń społecznych.

* 78 godzin zajęć turystyczno – rekreacyjnych dla dzieci prowadzonych przez 1 pedagoga dla 63 osób.

Celem zajęć było:

- nauczenie uczestników projektu poszanowania dóbr wytworzonych przez człowieka;

- zlikwidowanie barier na tle rasowym, kulturalnym i religijnym w obrębie historii.

* 52 godziny zajęć komputerowych dla dzieci i rodziców/opiekunów prowadzone przez 1 informatyka dla 64 osób.

Celem zajęć było:

- wyposażenie uczestników projektu w kompetencje kluczowe – informatyczne;

- dostarczenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci.

* 36 godzin zajęć zdrowotno – korekcyjnych dla dzieci prowadzonych przez 1 fizjoterapeutę dla 54 osób.

Celem zajęć było:

- podnoszenie sprawności fizycznej uczestników projektu;

- odreagowanie stresu i napięć poprzez zwiększenie aktywności ruchowej.

* 48 godzin poradnictwa prawnego prowadzonego przez 1 prawnika dla 13 osób.

Celem poradnictwa było:

- udzielenie konsultacji i pomocy prawnej z zakresu: pomocy społecznej, prawa pracy, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa ubezpieczeń, prawa administracyjnego, prawa karnego.

* 304 godziny korepetycji z języka angielskiego i języka niemieckiego prowadzone przez 5 wolontariuszy dla 57 osób.

Celem korepetycji było:

- wyposażenie uczestników projektu w kompetencje kluczowe – porozumiewanie się w językach obcych.

Działania podejmowane w ramach – Wsparcia dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych

1. Utworzono „Pokój przyjazny dziecku i rodzinie”, którego wykonanie objęło remont i adaptację dodatkowych pomieszczeń w budynku M-GOPS w Końskich oraz zakupienie wyposażenia (m.in. szafa, półki, krzesła, stoliki, pufy, tablica, narzędzia sensoryczne).

Celem działania było:

- dostosowanie do obowiązujących standardów pracy z dziećmi i rodziną.

Jest to szczególnie ważny punkt w realizacji całego projektu, gdyż utworzenie takiego miejsca jest innowacją w skali całego kraju. Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich jako pierwszy może pochwalić się posiadaniem w swoich strukturach „Pokoju przyjaznego dziecku i rodzinie.”

2. Zakupiono: 4 laptopy oraz 2 urządzenia wielofunkcyjne wraz z materiałami eksploatacyjnymi celem wyposażenia stanowisk pracy asystentów rodziny.

3. Zakupiono: materiały do zajęć terapii zajęciowej oraz materiały niezbędne do realizacji zajęć i spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych (m.in. sprzęt do zabaw i gier sportowych).

4. Zorganizowano: 6 spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych dla rodzin w sali bankietowej Astoria w Końskich dla 93 osób i kadry projektu oraz piknik dla rodzin w Marcinkowie dla 80 osób oraz kadry.

Cel działań: zaspokojenie potrzeb społeczno – kulturalno – edukacyjnych poprzez:

- integrację wszystkich uczestników projektu (polepszenie funkcjonowania w sferze społecznej w relacjach rodzic – rodzic, rówieśnik – rówieśnik);

- integrację rodzin i dążenie do poprawy efektywności funkcjonowania rodzin (polepszenie funkcjonowania w sferze rodzinnej w relacjach rodzic – dziecko, dziecko – dziecko);

- promocję wspólnie spędzanego czasu wolnego;

- popularyzację aktywnego spędzania czasu wolnego;

- kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych.

5. Zatrudniono dodatkowego asystenta rodziny (etat).

6. Zrealizowano 1935 godzin zajęć dla uczestników projektu, w tym:

* 468 godzin indywidualnych zajęć z rodzinami prowadzonych przez 3 asystentów rodzin oraz zajęcia z asystentem rodziny zatrudnionym na etat dla 103 osób.

Celem zajęć było:

- wskazanie uczestnikom projektu narzędzi rozwiązywania problemów życiowych;

- wspomaganie rozwijania kompetencji rodzinnych;

- pomaganie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

* 312 godzin edukacji rodzin prowadzonej przez 2 pedagogów dla 39 osób.

Celem zajęć było:

- dążenie do psychospołecznego i fizycznego kształtowania zdrowia członków rodzin;

- zwiększenie umiejętności w zakresie pełnienia ról rodzinnych;

- zrozumienie wzajemnych relacji rodzinnych.

* 312 godzin poradnictwa psychologicznego prowadzonego przez 2 doradców psychologicznych dla 39 osób.

Celem poradnictwa było:

- podniesienie własnej samooceny i poczucia wartości uczestników projektu;

- rozwijanie inteligencji emocjonalnej.

* 312 godzin grupy wsparcia dla rodzin w kryzysie prowadzonej przez 2 pedagogów dla 12 osób.

Celem zajęć było:

- nauczenie uczestników projektu rozpoznawania i rozwiązywania problemów rodzinnych;

- wspieranie rodzin w pełnieniu ról rodzinnych.

* 78 godzin mediacji dla rodzin w kryzysie prowadzonych przez 2 mediatorów dla 12 osób.

Celem mediacji było:

- udzielenie realnej pomocy dla uczestników projektu w rozwiązywaniu konfliktów;

- usprawnienie komunikacji między stronami.

* 156 godzin terapii zajęciowej dla rodzin prowadzonej przez 1 pedagoga dla 72 osób.

Celem zajęć było:

- wskazanie uczestnikom projektu właściwego sposobu postrzegania sztuki użytkowej;

- nauczenie projektowania i wykonywana różnych form dekoracyjnych;

- nauczenie wspólnego i racjonalnego spędzania czasu wolnego.

* 152 godziny indywidualnych zajęć z rodziną prowadzonych przez 1 psychologa dziecięcego dla 101 osób.

Celem zajęć była:

- terapia psychologiczna rodzin;

- nauka nabycia przez rodziców umiejętności: radzenia sobie z emocjami oraz odpowiednich oddziaływań wychowawczych;

- pomoc we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci tj. wzmacnianiu koncentracji uwagi, rozwijaniu pamięci słuchowej i wzrokowej oraz stymulacji rozwoju intelektualno – poznawczo – emocjonalnego.

* 100 godzin indywidualnych zajęć specjalistycznych z rodziną prowadzonych przez 1 terapeutę rodzinnego dla 39 osób.

Celem zajęć było:

- zmienienie sytuacji rodzin, tak by były zdolne do samodzielnego radzenia sobie z problemami;

- wspomaganie rodzin w procesie wychowania oraz polepszenie relacji partnerskich.

* 45 godzin poradnictwa prawnego prowadzonego przez 2 prawników dla 35 osób.

Celem poradnictwa było:

- udzielenie konsultacji i pomocy prawnej z zakresu: pomocy społecznej, prawa pracy, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa ubezpieczeń, prawa administracyjnego, prawa karnego.

Łącznie w latach 2019 – 2021 przeprowadzono 2765 godzin zajęć, będących formami wsparcia dla uczestników projektu.

Szeroki wachlarz form wsparcia realizowany przez M-GOPS w Końskich sprawił, że projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Pomimo utrudnień w realizacji spowodowanych pandemią koronawirusa wszystkie zaplanowane w projekcie działania zostały zrealizowane.

III. WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘTE PODCZAS REALIZACJI PROJEKTU

W projekcie założono rekrutację oraz udzielenie wsparcia dla 134 osób, w tym: 71 kobiet i 63 mężczyzn. Podczas realizacji projektu zrekrutowano 156 osób, w tym: 82 kobiet i 74 mężczyzn. W związku z powyższym zrealizowano założone wskaźniki.

Wskaźniki produktu

Lp.

Nazwa wskaźnika

Łącznie osób

Kobiety

Mężczyźni

1.

Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie

156

82

74

2.

Liczba osób objętych szkoleniami/ doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych

64

30

34

3.

Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami wspierania rodziny i pieczy zastępczej w programie

156

82

74



Wskaźniki realizacji celu

Zadanie 4 – Wsparcie rodziny w formie poszerzenia oferty Placówki Wsparcia Dziennego

Lp.

Nazwa wskaźnika

Wartość wskaźnika

1.

Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami świadczonymi w interesie ogólnym w programie

63

27 kobiet

36 mężczyzn

2.

Liczba osób objętych szkoleniami/ doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych (osoby)

64

30 kobiet

34 mężczyzn

3.

Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno – komunikacyjne (szt.)

1

Zadanie 5 – Wsparcie dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych

Lp.

Nazwa wskaźnika

Wartość wskaźnika

1.

Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie

93

55 kobiet

38 mężczyzn

2.

Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno – komunikacyjne (szt.)

1