PODSUMOWANIE PROJEKTU PARTNERSKIEGO "ZIELONE ŚWIATŁO" REALIZOWANEGO W OKRESIE OD 01.05.2019r. DO 31.10.2021r.
29 października 2021
Gmina Końskie /Miejsko–Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich realizował w okresie od 01.05.2019r. do 31.10.2021r. projekt partnerski pn. „Zielone światło” nr RPSW.09.02.01-26-0001/19.
Projekt realizowano w ramach Osi Priorytetowej 9 Włączenie społeczne i walka z ubóstwem, Działanie 9.2 Ułatwienie dostępu do wysokiej jakości usług społecznych i zdrowotnych, Poddziałanie 9.2.1 Rozwój wysokiej jakości usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 dla Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt prowadzono we współpracy z:
- Powiatem Koneckim/Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Końskich (Lider Projektu);
- Gminą Słupia Konecka/Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Słupi (Partner);
- Fundacją „TUO PORTU” TWOJA BEZPIECZNA PRZYSTAŃ w Kielcach (Partner);
- Gminą Stąporków/ Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Stąporkowie (Partner).
Wartość projektu wynosiła: 3 475 110,00 zł.
W czasie trwania projektu udzielono wsparcia dla 156 osób, w tym : 82 kobiet oraz 74 mężczyzn.
I. LICZBA UCZESTNIKÓW PROJEKTU.
Grupa docelowa M-GOPS KOŃSKIE |
Łącznie – grupa docelowa |
Zrekrutowano i udzielono wsparcia |
Łączna liczba uczestników projektu |
|
Wsparcie rodziny w formie poszerzenia oferty PWD |
||||
44 dzieci (19 K i 25 M) objętych wsparciem PWD |
54 osoby (24 K i 30 M) |
52 dzieci (22 K i 30 M) |
63 osoby (27 K i 36 M) |
|
10 dzieci (5 K i 5 M) przyjętych w ramach utworzonych w PWD miejsc interwencyjnych |
11 dzieci (5 K i 6 M) |
|||
Wsparcie dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych |
||||
36 osób dorosłych (23K,13M) objętych wsparciem AR |
80 osób (47 K i 33 M) |
39 osób dorosłych (25 K i 14 M) |
93 osoby (55 K i 38 M) |
|
44 dzieci (24 K i 20 M) objętych wsparciem AR |
54 dzieci (30 K i 24 M) |
|||
ŁĄCZNIE |
||||
134 osoby (71 K i 63 M) |
156 osób (82 K i 74 M) |
|||
STOPIEŃ REALIZACJI – 116,42 % (115,49 % - K i 117,46% - M) |
Podczas trwania projektu Gmina Końskie /Miejsko–Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich prowadził wiele działań w ramach dwóch zadań:
– Wsparcia rodziny w formie poszerzenia oferty Placówki Wsparcia Dziennego;
– Wsparcia dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych .
II. DZIAŁANIA PODEJMOWANE W RAMACH PROJEKTU
Działania podejmowane w ramach – Wsparcia rodziny w formie poszerzenia oferty Placówki Wsparcia Dziennego
1. Wykonano remont i adaptację dodatkowych pomieszczeń PWD, które objęły również wykonanie projektu budowlanego oraz zakupienie wyposażenia (m.in. projektor multimedialny, półki, szafy, fotel, biurko, pufy, krzesła,stoliki, tapczanik).
Celem działań było:
- dostosowanie dodatkowych pomieszczeń PWD do standardów pracy z dziećmi i rodziną;
- zwiększenie osobo/miejsc w świetlicy, co umożliwiło przyjmowanie dzieci w ramach utworzonych miejsc interwencyjnych.
2. Zakupiono certyfikowany sprzęt zdrowotno – korekcyjny do nowowyremontowanych pomieszczeń PWD (m.in. orbitek, drabinki ścienne, materace rehabilitacyjne, ławka gimnastyczna, piłki gimnastyczne, taśmy rehabilitacyjne, szarfy, skakanki, poduszki sensoryczne, worki gimnastyczne).
3. Zakupiono 6 laptopów celem wyposażenia PWD oraz 1 laptop celem wyposażenia stanowiska pracy zatrudnionego wychowawcy.
4. Zorganizowano: 6 spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych w sali bankietowej Astoria w Końskich dla 63 dzieci oraz kadry projektu, piknik dla wychowanków PWD w Marcinkowie dla 54 dzieci oraz kadry, oraz 2 – dniową wycieczkę kulturalno – edukacyjną dla wychowanków PWD do Torunia dla 50 dzieci oraz kadry.
Cel działań: zaspokojenie potrzeb społeczno – kulturalno – edukacyjnych poprzez:
- integrację wszystkich uczestników projektu (polepszenie funkcjonowania w sferze społecznej w relacjach rodzic – rodzic, rówieśnik – rówieśnik);
- integrację rodzin i dążenie do poprawy efektywności funkcjonowania rodzin (polepszenie funkcjonowania w sferze rodzinnej w relacjach rodzic – dziecko, dziecko – dziecko);
- promocję wspólnie spędzanego czasu wolnego;
- popularyzację aktywnego spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych;
- poznanie tradycji, zabytków kultury i historii naszego kraju.
5. Dokonano: zakupu poczęstunku dla dzieci podczas trwania zajęć w PWD oraz zakupu materiałów niezbędnych do realizacji poszczególnych zajęć i spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych (m.in. gier edukacyjnych, upominków dla uczestników projektu: powerbanków, słuchawek sportowych bezprzewodowych, głośników bezprzewodowych).
6. Ubezpieczono wolontariuszy w związku z prowadzeniem korepetycji.
7. Zatrudniono dodatkowego wychowawcę w PWD (etat).
8. Zrealizowano 830 godzin zajęć dla uczestników projektu, w tym:
* opieka i zajęcia prowadzone przez wychowawcę przyjętego na etat dla 63 osób;
* 312 godzin zajęć z socjoterapii dla dzieci prowadzonych przez 2 socjoterapeutów dla 23 osób.
Celem zajęć było:
- wyposażenie uczestników projektu w kompetencje kluczowe - społeczne i obywatelskie;
- stworzenie dzieciom i młodzieży warunków i doświadczeń społecznych.
* 78 godzin zajęć turystyczno – rekreacyjnych dla dzieci prowadzonych przez 1 pedagoga dla 63 osób.
Celem zajęć było:
- nauczenie uczestników projektu poszanowania dóbr wytworzonych przez człowieka;
- zlikwidowanie barier na tle rasowym, kulturalnym i religijnym w obrębie historii.
* 52 godziny zajęć komputerowych dla dzieci i rodziców/opiekunów prowadzone przez 1 informatyka dla 64 osób.
Celem zajęć było:
- wyposażenie uczestników projektu w kompetencje kluczowe – informatyczne;
- dostarczenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci.
* 36 godzin zajęć zdrowotno – korekcyjnych dla dzieci prowadzonych przez 1 fizjoterapeutę dla 54 osób.
Celem zajęć było:
- podnoszenie sprawności fizycznej uczestników projektu;
- odreagowanie stresu i napięć poprzez zwiększenie aktywności ruchowej.
* 48 godzin poradnictwa prawnego prowadzonego przez 1 prawnika dla 13 osób.
Celem poradnictwa było:
- udzielenie konsultacji i pomocy prawnej z zakresu: pomocy społecznej, prawa pracy, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa ubezpieczeń, prawa administracyjnego, prawa karnego.
* 304 godziny korepetycji z języka angielskiego i języka niemieckiego prowadzone przez 5 wolontariuszy dla 57 osób.
Celem korepetycji było:
- wyposażenie uczestników projektu w kompetencje kluczowe – porozumiewanie się w językach obcych.
Działania podejmowane w ramach – Wsparcia dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych
1. Utworzono „Pokój przyjazny dziecku i rodzinie”, którego wykonanie objęło remont i adaptację dodatkowych pomieszczeń w budynku M-GOPS w Końskich oraz zakupienie wyposażenia (m.in. szafa, półki, krzesła, stoliki, pufy, tablica, narzędzia sensoryczne).
Celem działania było:
- dostosowanie do obowiązujących standardów pracy z dziećmi i rodziną.
Jest to szczególnie ważny punkt w realizacji całego projektu, gdyż utworzenie takiego miejsca jest innowacją w skali całego kraju. Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich jako pierwszy może pochwalić się posiadaniem w swoich strukturach „Pokoju przyjaznego dziecku i rodzinie.”
2. Zakupiono: 4 laptopy oraz 2 urządzenia wielofunkcyjne wraz z materiałami eksploatacyjnymi celem wyposażenia stanowisk pracy asystentów rodziny.
3. Zakupiono: materiały do zajęć terapii zajęciowej oraz materiały niezbędne do realizacji zajęć i spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych (m.in. sprzęt do zabaw i gier sportowych).
4. Zorganizowano: 6 spotkań edukacyjno – kulturalno – okolicznościowych dla rodzin w sali bankietowej Astoria w Końskich dla 93 osób i kadry projektu oraz piknik dla rodzin w Marcinkowie dla 80 osób oraz kadry.
Cel działań: zaspokojenie potrzeb społeczno – kulturalno – edukacyjnych poprzez:
- integrację wszystkich uczestników projektu (polepszenie funkcjonowania w sferze społecznej w relacjach rodzic – rodzic, rówieśnik – rówieśnik);
- integrację rodzin i dążenie do poprawy efektywności funkcjonowania rodzin (polepszenie funkcjonowania w sferze rodzinnej w relacjach rodzic – dziecko, dziecko – dziecko);
- promocję wspólnie spędzanego czasu wolnego;
- popularyzację aktywnego spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych.
5. Zatrudniono dodatkowego asystenta rodziny (etat).
6. Zrealizowano 1935 godzin zajęć dla uczestników projektu, w tym:
* 468 godzin indywidualnych zajęć z rodzinami prowadzonych przez 3 asystentów rodzin oraz zajęcia z asystentem rodziny zatrudnionym na etat dla 103 osób.
Celem zajęć było:
- wskazanie uczestnikom projektu narzędzi rozwiązywania problemów życiowych;
- wspomaganie rozwijania kompetencji rodzinnych;
- pomaganie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
* 312 godzin edukacji rodzin prowadzonej przez 2 pedagogów dla 39 osób.
Celem zajęć było:
- dążenie do psychospołecznego i fizycznego kształtowania zdrowia członków rodzin;
- zwiększenie umiejętności w zakresie pełnienia ról rodzinnych;
- zrozumienie wzajemnych relacji rodzinnych.
* 312 godzin poradnictwa psychologicznego prowadzonego przez 2 doradców psychologicznych dla 39 osób.
Celem poradnictwa było:
- podniesienie własnej samooceny i poczucia wartości uczestników projektu;
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej.
* 312 godzin grupy wsparcia dla rodzin w kryzysie prowadzonej przez 2 pedagogów dla 12 osób.
Celem zajęć było:
- nauczenie uczestników projektu rozpoznawania i rozwiązywania problemów rodzinnych;
- wspieranie rodzin w pełnieniu ról rodzinnych.
* 78 godzin mediacji dla rodzin w kryzysie prowadzonych przez 2 mediatorów dla 12 osób.
Celem mediacji było:
- udzielenie realnej pomocy dla uczestników projektu w rozwiązywaniu konfliktów;
- usprawnienie komunikacji między stronami.
* 156 godzin terapii zajęciowej dla rodzin prowadzonej przez 1 pedagoga dla 72 osób.
Celem zajęć było:
- wskazanie uczestnikom projektu właściwego sposobu postrzegania sztuki użytkowej;
- nauczenie projektowania i wykonywana różnych form dekoracyjnych;
- nauczenie wspólnego i racjonalnego spędzania czasu wolnego.
* 152 godziny indywidualnych zajęć z rodziną prowadzonych przez 1 psychologa dziecięcego dla 101 osób.
Celem zajęć była:
- terapia psychologiczna rodzin;
- nauka nabycia przez rodziców umiejętności: radzenia sobie z emocjami oraz odpowiednich oddziaływań wychowawczych;
- pomoc we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci tj. wzmacnianiu koncentracji uwagi, rozwijaniu pamięci słuchowej i wzrokowej oraz stymulacji rozwoju intelektualno – poznawczo – emocjonalnego.
* 100 godzin indywidualnych zajęć specjalistycznych z rodziną prowadzonych przez 1 terapeutę rodzinnego dla 39 osób.
Celem zajęć było:
- zmienienie sytuacji rodzin, tak by były zdolne do samodzielnego radzenia sobie z problemami;
- wspomaganie rodzin w procesie wychowania oraz polepszenie relacji partnerskich.
* 45 godzin poradnictwa prawnego prowadzonego przez 2 prawników dla 35 osób.
Celem poradnictwa było:
- udzielenie konsultacji i pomocy prawnej z zakresu: pomocy społecznej, prawa pracy, prawa rodzinnego i opiekuńczego, prawa ubezpieczeń, prawa administracyjnego, prawa karnego.
Łącznie w latach 2019 – 2021 przeprowadzono 2765 godzin zajęć, będących formami wsparcia dla uczestników projektu.
Szeroki wachlarz form wsparcia realizowany przez M-GOPS w Końskich sprawił, że projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Pomimo utrudnień w realizacji spowodowanych pandemią koronawirusa wszystkie zaplanowane w projekcie działania zostały zrealizowane.
III. WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘTE PODCZAS REALIZACJI PROJEKTU
W projekcie założono rekrutację oraz udzielenie wsparcia dla 134 osób, w tym: 71 kobiet i 63 mężczyzn. Podczas realizacji projektu zrekrutowano 156 osób, w tym: 82 kobiet i 74 mężczyzn. W związku z powyższym zrealizowano założone wskaźniki.
Wskaźniki produktu
Lp. |
Nazwa wskaźnika |
Łącznie osób |
Kobiety |
Mężczyźni |
1. |
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie |
156 |
82 |
74 |
2. |
Liczba osób objętych szkoleniami/ doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych |
64 |
30 |
34 |
3. |
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami wspierania rodziny i pieczy zastępczej w programie |
156 |
82 |
74 |
Wskaźniki realizacji celu
Zadanie 4 – Wsparcie rodziny w formie poszerzenia oferty Placówki Wsparcia Dziennego |
||||
Lp. |
Nazwa wskaźnika |
Wartość wskaźnika |
||
1. |
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami świadczonymi w interesie ogólnym w programie |
63 |
27 kobiet |
36 mężczyzn |
2. |
Liczba osób objętych szkoleniami/ doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych (osoby) |
64 |
30 kobiet |
34 mężczyzn |
3. |
Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno – komunikacyjne (szt.) |
1 |
||
Zadanie 5 – Wsparcie dla rodzin w kryzysie z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych |
||||
Lp. |
Nazwa wskaźnika |
Wartość wskaźnika |
||
1. |
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie |
93 |
55 kobiet |
38 mężczyzn |
2. |
Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno – komunikacyjne (szt.) |
1 |